logo


Zijn zoetstoffen schadelijk voor de darmen?

Artificiële zoetstoffen roepen een zeker wantrouwen op. Er wordt ze gewoonlijk verweten dat ze een nefaste invloed hebben op de darmflora of dat ze laxerend werken. Is dat bewezen? Laten we de balans opmaken!

Om te beginnen: wat zijn artificiële zoetstoffen? Deze stoffen worden in voeding gebruikt om suiker te vervangen. Waarom? Omdat ze voedingsmiddelen een zoete smaak geven, terwijl ze niet de negatieve effecten van suiker hebben. Ze bevatten immers weinig of geen calorieën, doen de bloedsuikerspiegel niet stijgen en tasten de tanden niet aan. Er bestaan twee soorten artificiële zoetstoffen:

  • caloriearme of intensieve zoetstoffen: de Europese Unie erkent er 10 (acesulfaam-K, aspartaam, saccharine …). De calorische waarde ervan is verwaarloosbaar. Hoewel deze stoffen calorieën bevatten, moet er dankzij hun zeer sterke zoetkracht (ze zijn 200 keer zoeter dan suiker1) slechts een verwaarloosbare hoeveelheid van gebruikt worden.
  • caloriehoudende of extensieve zoetstoffen: het gaat hierbij voornamelijk om polyolen. Hun calorische waarde bedraagt gemiddeld 2,4 kcal per gram, wat nog steeds minder is dan suiker (4 kcal per gram).1

Caloriearme zoetstoffen zijn onschadelijk voor de darmflora als de toelaatbare dagelijkse dosis niet overschreden wordt.

Zijn zoetstoffen schadelijk voor de darmen?

Caloriearme zoetstoffen: onschadelijk voor de darmflora

Bepaalde onderzoeken waarschuwen tegen caloriearme zoetstoffen, omdat ze de darmflora2 zouden wijzigen, die voornamelijk bijdraagt tot de vertering van bepaalde voedingsmiddelen en de verdediging van ons lichaam. Deze theorie wordt met name weerlegd door Angel Gil, professor biochemie, die zelf de effecten van zoetstoffen op de darmflora onderzocht heeft.3 Ze verklaart het volgende: “Volgens de huidige bewijzen houdt het gebruik van caloriearme zoetstoffen geen gevaar in en hebben ze geen schadelijke gevolgen voor de darmflora indien de toelaatbare dagelijkse dosis niet overschreden wordt.”

Dat is een geruststellende conclusie, vooral omdat volgens een studie gepubliceerd door het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV) de consumptie van zoetstoffen door de volwassen Belgische bevolking lager ligt dan de toelaatbare dagelijkse dosis.4
De onderzoeken die caloriearme zoetstoffen beschuldigen, werden uitgevoerd op muizen, met megadosissen zoetstoffen, en zijn dus niet relevant voor de menselijke consumptie.

Caloriehoudende zoetstoffen: een laxerend effect bij overdosering

Caloriehoudende zoetstoffen voeden de darmflora. Toch kunnen polyolen spijsverteringsproblemen (opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree5 veroorzaken indien ze overmatig geconsumeerd worden. Gebruik ze dus met mate!

Bronnen:
1 www.zoetstoffen.eu
2 Jotham Suez & al., Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota, Nature. 2014 Oct 9;514(7521):181-6.
3 Ruiz-Ojeda FJ & al., Effects of Sweeteners on the Gut Microbiota: A Review of Experimental Studies and Clinical Trials, Advances in Nutrition, 2019;10(Suppl 1):S31-S48.
4 Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Artificiële zoetstoffen: geen risico, 7 april 2016.
5 EurekaSanté par VIDAL, Les édulcorants de synthèse, 16 september 2019.

Mis geen enkel artikel meer dat op deze blog verschijnt door je te abonneren op onze Facebook en Instagram-pagina!

Gerelateerde producten

Prodia koekjes met aardbeivulling, laag in suikers, bron van vezels
Prodia® Koekjes met aardbeivulling

Suikerarm (<5 g/100 g) en bron van vezels. Een heerlijk tussendoortje op elk moment van de dag. Nu in een nieuwe verpakking!

Lees meer