logo


De voor- en nadelen van intermittent fasting

Toegang hebben tot quasi ongelimiteerde hoeveelheden voedsel is een zegen, als we er op een gezonde manier mee omgaan tenminste. Dat te vaak, te veel, te ongezond eten nefast is voor de gezondheid is geen verrassing. Is het dan beter om eens stevig te vasten?

Het internet bulkt van tips over gezonde voeding, levensstijl en diëten. Intermittent fasting, ook gekend als periodiek of onderbroken vasten, past ook in deze categorie en heeft zich zelfs ontpopt tot een ware hype. Al ligt de aanpak hiervan anders dan het gemiddelde dieet dat vaak gebaseerd is op tal van regeltjes. Intermittent fasting heeft namelijk maar één eenvoudige vereiste: gedurende een vooropgestelde periode helemaal niets eten. Zo een vastenschema’s komen in alle maten en gewichten. Eén van de meest bekende is de 16/8 methode, waarbij je 16 uur aan een stuk vast doorheen de dag. Tijdens het vasten mag je wel water, thee of koffie drinken. De overige 8 uur mag je eten zoals je anders gewoon bent.

Intermittent fasting, meer dan een dieet

Het is vaak mooi meegenomen dat je gewicht verliest door één of meerdere maaltijden over te slaan wanneer je aan het vasten slaat. Indien consequent toegepast, zou vasten je algemene gezondheid zelfs naar een hoger niveau kunnen brengen. Periodiek vasten kan namelijk een positief effect op je insulinegevoeligheid hebben en zou daarmee de kans op type 2-diabetes verminderen(1). Verder zou het de bloeddruk kunnen verlagen, ontstekingsremmende effecten veroorzaken, de hersenfunctie verbeteren en de kans op hart- en vaatziekten verminderen(2)(3). Door je lichaam op deze manier rust te geven kan je ook meer energie krijgen. Er zijn zelfs beweringen dat intermittent fasting een effect op je levensduur kan hebben, hoewel deze niet wetenschappelijk gestaafd zijn(4).

Door je lichaam op deze manier rust te geven kan je ook meer energie krijgen.

Het ontbijt overslaan?

De kans bestaat dat je je ontbijt overslaat om aan het gewenste aantal uren vasten te geraken. Dit druist in tegen de algemene overtuiging dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. In gezonde individuen lijkt wel of niet ontbijten echter geen significante invloed op de algemene gezondheid te hebben, hoewel een ontbijt wel resulteert in hogere energielevels(5). Eveneens ondermijnen langere vastenperiodes het eten van meerdere kleine porties per dag, wat ook gezonder zou zijn. Ook daarover is geen duidelijke consensus. Het zou eerder van belang zijn wat je eet en niet zozeer wanneer(6).

Niet voor iedereen

Ondanks de mogelijk voordelen van vasten, is het niet aangeraden als je kampt met ziekte, een eetstoornis of tijdens een zwangerschap. Wil je toch nagaan wat er mogelijk is voor jou, overleg dan zeker eerst met je arts. Want zelfs in perfecte gezondheid kan je best voorzichtig starten met een intermittent fasting traject. Je te snel in extreme vastenschema’s storten kan er namelijk voor zorgen dat je bloedsuiker te laag wordt met alle gevolgen van dien, zoals duizeligheid, hoofdpijn, wazig zicht, hartkloppingen, beven of verwardheid en in extreme gevallen het bewustzijn verliezen.

 
 Bronnen:
 (1)Adrienne Barnoskya, Kristin Hoddyb, Terry Untermana, Krista Varady, ’Intermittent fasting vs daily calorie restriction for type 2 diabetes prevention: a review of human findings’. Translational Research. 2014.
 (2)Valter Longo, Mark Mattson, ’ Fasting: Molecular Mechanisms and Clinical Applications’. Cell metabolism. 2014.
 (3)Krista Varady, Surabhi Bhutani, Emily Church, Monica Klempel, ’Short-term modified alternate-day fasting: a novel dietary strategy for weight loss and cardioprotection in obese adults’. Am J Clin Nutr. 2009.
 (4)Bronwen Martin, Mark Mattson, Stuart Maudsley, ‘Caloric restriction and intermittent fasting: Two potential diets for successful brain aging’. Ageing Res Rev. 2006.
 (5)James Betts, Judith Richardson, Enhad Chowdhury, Geoffrey Holman, Kostas Tsintzas, Dylan Thompson, ‘The causal role of breakfast in energy balance and health: a randomized controlled trial in lean adults’. Am J Clin Nutr. 2014.
 (6)France Bellisle, Regina McDevitt, Andrew Prentice, ‘Meal frequency and energy balance’. Br J Nutr. 1997. 

Doe jij aan intermittent fasting? Deel jouw ervaring en help zo andere lezers op Facebook en Instagram!

Gerelateerde producten

Allsan, peperkoek met honing in porties
Allsan Peperkoek

Allsan® peperkoek is een gezonde, vezelrijke light peperkoek die tot 30% minder suikers bevat. Zonder kunstmatige zoetstoffen en vetarm. Ideaal bij het ontbijt of als vezelrijk tussendoortje.

Lees meer