logo


Spirulina, bron van vitaliteit

Spirulina is een algensoort die op de markt te krijgen is als een blauwgroen poeder. De alg is bekend om haar hoog eiwitgehalte en vele voedingskwaliteiten. Een prima bondgenoot voor sporters!


Spirulina is een heel kleine spiraalvormige alg. Aan die vorm dankt ze ook haar naam. Ze behoort tot de groep van de cyanobacteriën of blauwwieren. Spirulina is oorspronkelijk afkomstig uit Californië en Hawaï, maar wordt nu op diverse plaatsen over de hele wereld gekweekt. Bij ons is spirulina als voedingssupplement te krijgen in de vorm van een blauwgroen gedroogd poeder, in bulk of in capsules.

Superfood?

Spirulina wordt vaak beschouwd als een superfood. En terecht! Het is caloriearm en bevat opvallend veel voedingsstoffen. Het bestaat namelijk grotendeels uit eiwitten (55% tot 70%). Daarnaast bevat het elf vitamines, tien mineralen en achttien aminozuren. Spirulina is ook een belangrijke leverancier van carotenoïden (een grote groep van voedingsstoffen, waarvan bètacaroteen de bekendste is), ijzer en gammalinoleenzuur, een onverzadigd vetzuur uit de groep van de omega 6-vetten. Spirulina bevat trouwens ook veel fycocyanine, het enige natuurlijke blauwe pigment dat als voedingskleurstof kan dienen en dat ook krachtige antioxiderende effecten heeft!

Vitaliteit en sportprestaties

Spirulina zorgt voor een optimale tonus en helpt de vitaliteit van het lichaam in stand houden. Het is nuttig in geval van vermoeidheid en helpt om je energieker te voelen. Om die twee redenen is het middel bij sporters heel populair. Maar ook andere voedingsstoffen in deze alg kunnen amateursporters een duwtje in de rug geven: vitamine B (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B12) en vitamine C ondersteunen het energiemetabolisme, terwijl vitamine D en B1 uitstekend zijn voor de hartfunctie en de spierfunctie. En dan vergeten we nog foliumzuur, dat belangrijk is voor de goede werking van het zenuwstelsel.

“Spirulina zorgt voor een optimale tonus en helpt de vitaliteit van het lichaam in stand houden”

Bereid u goed voor op de inspanning …

Spirulina is dus een prima bondgenoot voor sporters, maar kan een goede voorbereiding op de inspanning nooit vervangen. Denk er dus aan om regelmatig water te drinken als u wilt gaan sporten en begin er al een paar uur vóór de sessie mee. Vergeet ook niet u goed op te warmen en goed te stretchen. Zo kan uw lichaam zich voorbereiden en verkleint u het risico op blessures. En voer tot slot de intensiteit van uw inspanning altijd geleidelijk aan op, om uw spieren niet te zwaar te belasten.

… en recupeer daarna goed!

Na het sporten blijft u best een paar minuten lichtjes bewegen om de bloedsomloop te stimuleren. Vergeet ook niet goed te stretchen. Wat het aspect voeding aangaat, gaat u best vooral voor fruit, graangewassen, gedroogde peulvruchten en wit vlees. Mijd zo veel mogelijk vette producten. Die bemoeilijken een optimale recuperatie.


U begint opnieuw te sporten na een lange periode van lichamelijk inactiviteit? Aarzel niet om uw arts om advies te vragen. Hij kan u namelijk heel wat uitstekende tips geven om op een veilige manier opnieuw fit te worden.