logo


Slapeloosheid: in slaap vallen met muziek

Kun je moeilijk de slaap vatten als je onder de lakens kruipt? En als je nu eens het rustgevende effect van muziek zou uitproberen … Een manier om je weer met plezier neer te vlijen op je hoofdkussen!

Heel wat culturen ervaren al sinds jaar en dag het weldadige effect van muziek op de slaap. In alle uithoeken van de wereld zingen ouders slaapliedjes om hun kinderen naar dromenland te brengen. Tegenwoordig begint dit fenomeen echter ook meer en meer de belangstelling van wetenschappers te wekken! De mogelijkheid om slapeloosheid te behandelen met muziek wordt namelijk ernstig in overweging genomen. In tegenstelling tot slaapmiddelen is muziek gratis en veroorzaakt het geen bijwerkingen.

Een heilzame invloed van muziek op de slaap

Sinds pakweg vijftien jaar zijn er talrijke onderzoeken uitgevoerd om de doeltreffendheid van die techniek te analyseren. Verdict: hoewel verder onderzoek vereist is, tonen de meeste vroege resultaten een gunstig effect op de slaap, met name op de tijd die nodig is om in slaap te vallen en op de kwaliteit van de slaap1. Naast die experimenten onder medisch toezicht is uit een recente online-enquête2 gebleken dat heel wat mensen spontaan naar muziek luisteren als ze gaan slapen, omdat ze geloven dat muziek hen helpt om makkelijker de slaap te vatten en om een betere nachtrust te hebben. Zowel mensen die te kampen hebben met slapeloosheid als personen zonder slaapproblemen gaven dat aan.

Muziek verbetert de tijd die nodig is om in slaap te vallen en de kwaliteit van de slaap.

Hoe komt het dat je in slaap valt door muziek?

Hoe komt het dat muziek ons sneller en beter naar de armen van Morpheus leidt? De bevindingen zijn nog niet helemaal helder, maar meerdere hypothesen worden naar voren geschoven3

  • Muziek bevordert de ontspanning van lichaam en geest.
  • Muziek zorgt voor afleiding bij wie last heeft van stresserende gedachten.
  • Muziek kan een onderdeel worden van ons slaapritueel.
  • Muziek kan storende achtergrondgeluiden overstemmen.
  • Muziek bezorgt ons een moment van plezier.

Het effect van muziek op ons lichaam

Alleen al naar een melodie luisteren, resulteert in concrete effecten op ons lichaam. Dat zorgt voornamelijk voor een daling in ons cortisolgehalte, het bekende stresshormoon4. Een eigenschap die bijzonder interessant is voor mensen die stressgerelateerde slaapproblemen hebben. Het beluisteren van rustgevende muziek heeft een invloed op ons hartritme en onze ademhaling, in de zin dat die stilaan vertragen. Ook onze bloeddruk verlaagt. Allemaal lichamelijke veranderingen die het inslapen bevorderen!

Enkele tips

  • Kies je muziek: er bestaan tal van online playlists met slaapbevorderende muziek. De beste manier om je te ontspannen is echter een muziekgenre te beluisteren dat je kent en, vooral, waar je van houdt. Let er wel op dat de muziek geen sterke emoties (positief of negatief) bij je losmaakt. Kies voor stukjes met een zachte melodie en een eerder langzaam ritme (ongeveer 60 slagen per minuut). Dat is makkelijk te vinden in klassieke muziek, jazz en folk.
  • Voorzie een playlist van minstens een halfuurtje.
  • Houd enkele weken vol. De positieve impact op je slaap zal stilaan groter worden.
Referenties:
1 Jespersen KV & al., Music for insomnia in adults, Cochrane Database of Systematic Review, 13 augustus 2015.
2 Trahan & al., The music that helps people sleep and the reasons they believe it works: A mixed methods analysis of online survey reports, PLoS One, 14 november 2018.
3 Dickson GT & al., How does music aid sleep? literature review, Sleep Medicine, november 2019.
4 Finn S & al., The biological impact of listening to music in clinical and nonclinical settings: A systematic review, Progress in Brain Research, 2018.

Helpt muziek u om in te slapen? Luistert u naar Coldplay? Angèle? Lana Del Rey?… Aarzel niet om uw lievelingsnummers om te ontspannen te delen met de Revogan Community via Facebook en Instagram!

Gerelateerde producten

Fit-O-Relax®

Voor wie tot rust wil komen. Bevat melisse die relaxatie en de slaapkwaliteit ondersteunt; passiflora die het inslapen en een gezonde nachtrust bevordert; en kamille met een rustgevende en ontspannende werking.

Lees meer