logo


Mindfulness: wat mag dat wel zijn?

Het begrip ‘mindfulness’ gaat al enkele jaren meer en meer over de tongen. Wat is mindfulness precies en op welke manier heeft onze levenskwaliteit er baat bij? Marjan Abadie, oprichtster van het Institut Mindfulness, geeft een antwoord op al onze vragen.


Mindfulness of ‘volle bewustzijn’ is een aandachtstraining die de bioloog Jon Kabat-Zinn ontwikkelde in de jaren 1970. Toch moeten we de herkomst veel vroeger gaan zoeken. Mindfulness gaat immers terug op de meditatietechnieken van boeddhistische monniken.

Wat is mindfulness?

We kunnen mindfulness definiëren als gymnastiek voor de geest, waarbij men heel doelbewust aandacht heeft voor het hier en nu. “In het dagelijkse leven zijn we snel afgeleid door verschillende externe of interne stimuli. Bij het avondeten denken we nog altijd aan ons werk en terwijl we met de kinderen spelen, denken we aan wat er op het boodschappenlijstje moet”, vertelt Marjan Abadie. Door die staat van volle bewustzijn leren we om elk moment opnieuw onze aandacht te focussen op wat we hier en nu aan het beleven zijn.

Bewust leven

Om je helemaal over te geven aan mindfulness, moet je geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn. Willen weten wat er zich in dit moment voltrekt, zonder je te laten beïnvloeden door vroegere gebeurtenissen. Alles draait om vrijheid. Mindfulness leert je loslaten en bewuste keuzes maken, in plaats van de gevangene te zijn van je eigen verleden. “Neem nu dat je al je hele leven rechtshandig schrijft. Mindfulness zal je leren om het linkshandig te proberen. Daarna kun je heel bewust kiezen wat je het best ligt.”

Mentale voordelen

Mindfulness kalmeert de geest, dat is geen geheim meer. Overigens niet zonder reden. Uit onderzoek is gebleken dat mindfulness:

  • stress, angst en piekeren beteugelt,
  • de psyche bedaart,
  • depressieve gevoelens tegengaat,
  • impulsieve reacties afvlakt,
  • negatieve emoties helpt te beheersen (agressie, woede, vluchtgedrag, frustratie enz.).

Bovendien helpt mindfulness om het gevoel van welzijn te verhogen, mentale sereniteit te bereiken en een meer verdraagzame houding aan te nemen, zowel tegenover jezelf als tegenover anderen. “Ook het zelfvertrouwen en de relaties met anderen worden positief beïnvloed door die geestesgesteldheid.”

Betere intellectuele prestaties

Mindfulness heeft ontelbare positieve effecten op onze intellectuele capaciteit: het is een aandachts- en geheugentraining (lange- en kortetermijngeheugen), onze creativiteit wordt aangezwengeld, we gaan efficiënter leven en krikken onze interpersoonlijke vaardigheden op … Die staat van volle bewustzijn helpt ons bovendien de dingen beter te begrijpen en knopen door te hakken.

Voordelen voor het lichaam

De voordelen van mindfulness blijven niet beperkt tot de geest. Het lichaam haalt er evenzeer voordeel uit, zoals talloze studies hebben uitgewezen:

  • bondgenoot tegen slapeloosheid en eetproblemen,
  • minder chronische pijn en allergische reacties,
  • stimulans voor het immuunsysteem,
  • recuperatie na een zware fysieke inspanning.

Voor wie is mindfulness weggelegd?

Iedereen die zijn of haar levenskwaliteit wil verbeteren en meer van het leven wil genieten door wat om zich heen gebeurt door een andere bril te bekijken, heeft baat bij mindfulness. Deze geestestoestand verkrijg je stapsgewijs na meerdere weken. Dat doe je met behulp van verschillende soorten oefeningen. Aan het einde van het leertraject kun je de technieken altijd en overal toepassen: thuis, op vakantie, op restaurant …

Ook in heel concrete contexten heeft mindfulness al haar vruchten afgeworpen, zoals:

  • in de medische omgeving, voor ernstig zieke patiënten én hun verzorgers;
  • in de bedrijfswereld, om stress de baas te kunnen, collegialiteit te verbeteren, creativiteit en samenwerking een boost te geven;
  • in stresserende tijden, bv. tijdens of na een burn-out;
  • in de strijd tegen eetstoornissen of, in het algemeen, bij de relatie tot onze voeding


Lijkt mindfulness iets voor jou? In België vind je verschillende gespecialiseerde centra en instituten. Beoefen je deze bewustheidstechniek al? Deel dan zeker je ervaring met ons via onze sociale media.


Bronnen:
Marjan Abadie, oprichtster van het Institut Mindfulness