logo


Gevoelig voor gluten?

Heb je klachten zoals buikpijn en vermoeidheid na het eten van graanproducten, maar heb je geen coeliakie of glutenallergie? Dan kamp je misschien met glutensensitiviteit, ook Non-Celiac Gluten Sensitivity (NCGS) genaamd.

Glutensensitiviteit: recent en relatief onbekend

Gluten (van het Latijnse woord voor lijm) zijn eiwitten die voorkomen in bepaalde granen zoals tarwe, gerst en rogge. Het komt vaak voor als ingrediënt in brood en gebak, zoute snacks en pasta, in paneermeel en als bindmiddel voor saus of soep. Gluten waren een decennium geleden zo goed als onbekend. Ook het onderzoek naar gluten en gezondheid is van relatief recente datum.

De diagnose van non-coeliakie gluten gevoeligheid (NCGS) is omslachtig, omdat de symptomen ook kunnen wijzen op andere gastro-intestinale aandoeningen. Het is moeilijk te achterhalen hoe vaak NCGS voorkomt, maar de prevalentie wordt geschat op 0,6 tot 6% van de bevolking1. De redenen waarom sommige mensen met glutensensitiviteit kampen, is nog onduidelijk.

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen glutensensitiviteit, coeliakie en glutenallergie.

Glutenmode

Het feit dat er vandaag veel meer over gluten gepraat wordt dan vroeger, heeft niet alleen te maken met de toename van het aantal coeliakiepatiënten, die een aangeboren glutenintolerantie hebben. Het is wel zo dat mensen zich vandaag meer bewust zijn van wat ze eten. Ze zijn veeleisender en hebben directe toegang tot zeeën van informatie.

“Veel mensen vermijden vaak gluten omdat ze denken dat ze gluten niet verteren, zonder een diagnose te hebben gekregen van glutenintolerantie. Ze kampen mogelijk met glutensensitiviteit, wat totaal verschillend is van glutenintolerantie. De klachten bij glutensensitiviteit zijn vergelijkbaar met het prikkelbaredarmsyndroom, namelijk buikpijn, een opgezette buik, diarree, hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, gewichtsverlies en bloedarmoede”, zo zegt prof. Patrick Mulllie, voedingsspecialist aan de VUB.2

Hoe diagnosticeer je glutensensitiviteit?

De ontwikkeling van betrouwbare tests die in de klinische praktijk kunnen worden gebruikt, zou de herkenning, legitimering en behandeling van glutensensiviteit enorm verbeteren.

Na uitsluiting van coeliakie is de beste manier om glutengevoeligheid te testen, gedurende enkele weken alle bronnen van gluten te vermijden. Als de symptomen verdwijnen, introduceer dan opnieuw gluten om te zien of de klachten opnieuw opduiken. Een andere optie is om een paar weken een eetdagboek bij te houden, waarin je alles wat je eet en drinkt noteert, en ook de eventuele symptomen.

Bij twijfel raadpleeg je best je arts. Een glutenvrij dieet volgen zonder medische redenen biedt geen gezondheidsvoordelen, integendeel. Onderzoekers3 stelden namelijk vast dat een glutenvrij dieet arm is aan voedingsvezels, vitamines en mineralen, en zoiets is nefast voor de gezondheid.

Bronnen:
1 Volta U & Al., Non-celiac gluten sensitivity: a work-in-progress entity in the spectrum of wheat-related disorders, Best Practice & research. Clinical Gastroenterology, 09 mei 2015, 29(3):477-491.
2 Patrick Mullie, Zijn gluten ongezond, Gezondheid en Wetenschap, 24 mei 2019.
3 Gezond Leven, Glutenvrij dieet: alleen voor wie het nodig heeft.

Heb jij last van een overgevoeligheid voor gluten? Wat zijn jouw oplossingen om de symptomen te minimaliseren? Aarzel niet en deel jouw ervaringen met de Revogan-gemeenschap op Facebook en Instagram!

Gerelateerde producten

GluteoStop®

GluteoStop® is een voedingssupplement dat de afbraak van gluten ondersteunt bij personen die gluten moeilijk verteren. Individuele dosering afhankelijk van de behoefte. Verpakt in een klikdispenser, handig op verplaatsing en eenvoudig te doseren. De minitabletten zijn makkelijk in te slikken, zelfs zonder water.

Lees meer