logo


4 tips om zorg te dragen voor uw ogen

Net als al de rest van ons lichaam hebben ook onze ogen zorg nodig. Voeding, oefeningen, zonnebescherming … Verwen uw pupillen zodat u beter ziet!

Voeding: zet in op antioxidanten

Antioxidanten zijn uitstekende bondgenoten voor de gezondheid van onze ogen. Ze dragen immers bij tot de bescherming van onze lichaamscellen tegen oxidatieve stress. Voor gezonde ogen zet u dus best in op:

  • selenium: tonijn, zwaardvis, zalm …
  • vitamine C: paprika’s, citrusvruchten, kiwi’s, broccoli …
  • vitamine E: plantaardige oliën, avocado’s, oliehoudende vruchten …
  • vitamine A: boter, eidooiers …
  • polyfenolen: rood fruit, abrikozen …
  • zink: oesters, volkorenbrood, rundvlees …

Vermoeide ogen: doe aan ooggymnastiek

Langdurig uw blik naar eenzelfde punt richten, zoals bijvoorbeeld naar uw smartphone, kan tot oogvermoeidheid leiden. Dat uit zich in geïrriteerde ogen en een oncomfortabel gevoel. Met enkele eenvoudige oefeningen kunt u de spieren rond uw ogen ontspannen:

  • Het potlood: houd uw wijsvinger of een potlood recht voor u op ooghoogte, met gestrekte armen, en richt uw blik erop. Adem uit en breng het potlood of uw vinger naar uw neus terwijl u er blijft naar kijken. Adem weer in en beweeg het potlood of uw vinger langzaam van u weg tot uw armen opnieuw gestrekt zijn. Herhaal deze oefening 25 keer in een rustig tempo.
  • Palmeren: doe uw ogen dicht en plaats uw handpalmen ervoor; houd de vingers goed tegen elkaar zodat er geen licht door kan. Laat uw ogen zo een minuut rusten.
  • Het oneindigheidsteken: houd uw hoofd stil en beschrijf met uw ogen een aantal keer het oneindigheidsteken (de platte acht).
  • Knipperen: knipper dertig seconden lang snel en hevig met uw ogen. Deze oefening stimuleert de traanklieren en houdt uw ogen zo op natuurlijke wijze vochtig.

Antioxidanten zijn uitstekende bondgenoten voor de gezondheid van onze ogen!

Computerwerk: pas uw werkplek aan

De hele dag voor de computer zitten werken, kan ook vermoeide ogen veroorzaken. Als u zichzelf wilt beschreven tegen deze onaangename kwaal, volg dan de volgende aanbevelingen goed op:

  • Positie van uw scherm: al naargelang de grootte, plaatst u uw beeldscherm op 50 à 70 cm afstand van uw gezicht. De bovenkant van uw beeldscherm dient een heel klein beetje onder uw ooghoogte te staan.
  • Helderheid: om verblinding te voorkomen, dient u te vermijden dat het daglicht rechtstreeks op uw scherm valt. Daarom plaatst u uw beeldscherm best loodrecht op de ramen.

In de zon: draag een goede zonnebril

Een zonnebril biedt bescherming tegen ultraviolette straling. Die is schadelijk voor het netvlies en de ooglens. Kijk altijd of de bril een CE-markering heeft en wat de precieze waarde is (een cijfer van 0 tot 4):

  • Van 0 tot 2: zijn het geen zonneglazen, maar gewoon getinte glazen.
  • 3: ideaal voor vakanties.
  • 4: is voorbehouden voor extremere situaties zoals sneeuw, maar is niet geschikt om met de wagen te rijden

Bent u benieuwd naar nog meer tips voor een voortreffelijk zicht? Surf dan naar onze pagina’s op Facebook en Instagram en sluit u aan bij onze community!

Gerelateerde producten

Visio-MAX®

Voor mensen die hun ogen of hun zicht tegen veroudering willen beschermen en die last hebben van vermoeide ogen. Bevat selenium en vitamine B2, C en E om de cellen te beschermen tegen oxidatieve stress; zink en vitamine B2 om het gezichtsvermogen in stand te houden; vitamine B1, B2, B6 en C voor de goede werking van het zenuwstelsel.

Lees meer